Online citations, reference lists, and bibliographies.
← Back to Search

Diabete Mellito, Uricemia E Gotta

U. Butturini
Published 2007 · Physics

Save to my Library
Download PDF
Analyze on Scholarcy
Share
RiassuntoEsistono in letteratura numerosi dati statistici relativi alla associazione tra diabete mellito, livelli di acido urico circolante e gotta. Tali statistiche sono però difficilmente confrontabili tra di loro, in quanto la casística esaminata è spesso disomogenea, in particolare per quanto riguarda i soggetti portatori di dispurinia. Viene infatti spesso trascurato l’aspetto puramente metabolico dell’alterato ricambio nucleo-proteico, per cui solo una percentuale molto bassa di dispurinemici va incontro alla fase articolare della malattia, anche se nel frattempo si sono sviluppati pesanti interessamenti viscerali. Va inoltre ricordata la notevole frequenza di periodi di normouricemia in corso di dispurinemia. Addentrandosi poi nel problema più particolare della correlazione tra diabete mellito ed iperuricemia, l’A., dopo una rapida sintesi del metabolismo dell’acido urico e dei punti di contatto tra metabolismo purinico e metabolismo glico-lipidico, considera l’azione del fruttosio sul metabolismo delle purine e richiama l’attenzione sul problema della ipertrigliceridemia, che può essere considerata il punto di contatto tra le due forme dismetaboliche. L’A. conclude che diabete mellito e dispurinemie, pur nascendo da alterazioni endocrino-metaboliche simili, seguono nel loro sviluppo due binari paralleli, i cui punti di contatto sono, da una parte, in corso di diabete mellito, l’insorgenza di una iperuricemia inapparente perché mascherata da una aumentata dismissione, ma obiettivabile con prove di stimolo, dall’altra, in corso di iperuricemia primaria, una alterazione della cinetica dell’insulina che condiziona un alterato ricambio glicidico.RésuméLa litérature rapporte de nombreuses données statistiques sur les relations existantes entre diabère sucré, niveaux de l’acide urique en circulation et gourte. Ces statistiques, cependant, sont très difficilement comparables entr’elles parce-que la casistique est souvent dishomogène, surtout pour ce qui concerne les sujets atteints de dispurinie. Très souvent on néglige l’aspect purement métabolique des altérations du métabolisme nucléo-protéique, qui fait que seulement un faible pourcentage de sujets dispurinémiques supporte la phase articulaire de la maladie bien que, entre temps il y a eût des graves compromissions viscérales. Il faut en outre rappeler que, au cours d’une dispurinémie, on peut souvent avoir des périodes caractérisés par une uricémie normale. En examinant ensuite, en détail, la corrélation entre diabète sucré et hyperuricémie, l’auteur, aprés un rapide résumé du métabolisme de l’acide urique, des points de contact entre métabolisme purinique et métabolisme gluco-lipidique, prends en considération l’action du fructose sur le métabolisme des purines et rappelle l’attention sur le problème de l’hypertriglycéridémie, qui peut être considérée comme le trait d’union entre les deux formes dismétaboliques. En concluant, l’auteur affirme que diabète sucré et dispurinémies, même s’ils naissent d’alterations endocriniènnes semblables, suivent deux voies parallèles et présentent deux points de contact qui sont, d’une part, au cours du diabète sucré, la naissance d’une hyperuricémie, inapparente et masquée par une augmentée excrétion, mais objectivable aprés stimulation, et, d’autre part, au cours d’une hyperuricémie primaire, une altération de la cinétique de l’insuline qui provoque l’altération du métabolisme des glucides.ResumenExisten en literatura médica abundantes datos estadísticos relativos a la asociación entre la diabetes mellitus, los niveles de ácido úrico circulante y la gota. Tales estadísticas, sin embargo, son difícilmente parangonables entre sí, ya que con frecuencia la casuística examinada no es homogénea, sobre todo, respecto de los sujetos portadores de dispurinemia. En efecto, a menudo se descuida el aspecto estrictamente metabólico del recambio alterado núcleo-proteico, por lo que sólo un porcentaje muy bajo de dispurinémicos está expuesto a la fase articular de la enfermedad, aunque se hayan producido en el entretanto fuertes implicaciones viscerales. Hay, además que tener presente la notable frequencia de períodos de uricemia normal durante dispurinemia. Penetrando luego en el problema más particular de la correlación entre la diabetes mellitus y la hiperuricemia, al autor, después de haber hecho una rápida síntesis del metabolismo del ácido úrico y de los puntos de contacto entre el metabolismo purínico y el metabolismo gluco-lipídico, considera la acción de la fructosa sobre el metabolismo de las purinas y llama la atención sobre el problema de la hipertrigliceridemia, que puede ser considerada como el punto de contacto entre las dos formas dismetabólicas. El autor concluye que diabetes mellitus y dispurinemias, a pesar de tener orígen en alteraciones endocrino-metabólicas similares, siguen en su desenvolvimiento dos vías paralelas, cuyos puntos de contacto son, por una parte, en el curso de la diabetes mellitus, la aparición de una hiperuricemia no manifiesta, por hallarse ocultada por una crecida dismissión pero comprobable con pruebas de estímulo, y, por otra parte, en el curso de la hiperuricemia primaria, una alteración de la cinética de la insulina que condiciona un recambio glucídico alterado.ZusammenfassungIm Schrifttum finden sich zahlreiche statistische Daten über das Zusammentreffen von Diabetes mellitus, zirkulierendem Harnsäurespiegel und Gicht. Diese Statistiken sind aber schwer vergleichbar, da das betreffende Krankengut oft unhomogen ist, vor allem bezüglich der Versucgspersonen mit Dyspurinämie. Der rein metabolische Ausdruck des veränderten Nukleoprotein-Stoffwechsels, d.h. die Tatsache, dass nur ein sehr kleiner Prozentsatz der Patienten mit Dyspurinämie der Gelenkphase der Krankheit verfällt, obwohl in der Zwischenzeit schon schwere Organschäden aufgetreten sind, wird häufig übersehen. Auch darf nicht vergessen werden, wie häufig im Verlauf der Dyspurinämie Zeiten mit normalem Harnsäurespiegel sind. Nach einer synthetischen Beschreibung des Harnsäure-Stoffwechsels und der Berührungspunkte zwischen dem Stoffwechsel der Purine und dem Kohlehydrat-Fett-Stoffwechsel, untersucht der Verfasser die Wirkung des Fruchtzuckers auf den Purin-Stoffwechsel und beleuchtet das Problem der Hypertriglyceridämie, welche als Verbindungsglied zwischen den beiden Störungen des Metabolismus angesehen werden kann. Der Verfasser kommt zu dem Schluss, dass Diabetes mellitus und die Dyspurinämien, wenngleich sie aus ähnlichen endokrin-metabolischen Störungen hervorgehen, verschiedenen, wenn auch gleichgerichteten Entwicklungs-Linien folgen, deren Berührungspunkt einerseits das Auftreten eines erhöhten Harnsäurespiegels im Lauf des Diabetes sein kann (die Erhöhung kann unbemerkt verlaufen, da von vermehrter Ausscheidung maskiert, aber durch Belastungsproben nachgewiesen werden), andererseits eine veränderte Kinetik des Insulins mit gestörtem Kohlehydrat-Stoffwechsel im Lauf einer primären Erhöhung des Harnstoffspiegels im Blut.SummaryThe literature contains a wealth of statistical data concerning the relationship between diabetes mellitus, circulating uric acid levels, and gout. But it is difficult to compare these various statistics because the series examined often lack homogeneousness, especially as far as dyspurinemia is concerned. In fact, the purely metabolic expression of the altered nucleo-protein breakdown, i.e. the fact that only a very small percentage of dyspurinemic subjects fall victims to the articular manifestation of the disorder even if in the meantime severe visceral involvement has occurred, is often disregarded. Further, the high prevalence of periods of normal uric acid blood levels in the course of dyspurinemia should be remembered. After a synthetic review of uric acid metabolism and of the points of contact between purine and carbohydrate-lipid metabolism, the author considers the role of fructose in purine metabolism and discusses the problem of the correlation between diabetes and hyperuricemia. Particular stress is laid upon the problem of hypertriglyceridemia which may be considered the connecting link of the two dysmetabolic conditions. The author comes to the conclusion that, while originating from similar hormonal and metabolic disorders, diabetes and dyspurinemia develop along different though parallel lines the points of contact of which are, on the one hand, the appearance of hyperuricemia in diabetes mellitus (this may be inapparent because it is masked by increased excretion but can be shown by tolerance tests), and on the other hand a change in insulin kinetics in the course of primary hyperuricemia with consequent alteration of carbohydrate metabolism.
This paper references
10.1093/OXFORDJOURNALS.QJMED.A066885
Gout and the serum uric acid in diabetes mellitus.
A. Beckett (1960)
10.7326/0003-4819-74-3-424
Phosphoribosylpyrophosphate in man: biochemical and clinical significance.
I. Fox (1971)
10.1016/S0140-6736(67)90494-1
FRUCTOSE-INDUCED HYPERURICÆMIA
P.-U. Heuckenkamp (1967)
Gout and the Serum Uric Acid in Diabetes Metlitus - Quart
G. BECKeTTA. (1960)
10.1152/PHYSREV.1949.29.1.48
Factors controlling the development and progression of diabetes.
A. Lazarow (1949)
Fructose-induced hyperuricaemia.
P. Heuckenkamp (1971)
10.1016/S0140-6736(00)42072-6
NECROSIS OF ISLETS OF LANGERHANS PRODUCED EXPERIMENTALLY
J. Dunn (1943)
10.1016/0026-0495(65)90005-3
Correlation of serum lipids with uric acid and blood sugar in normal males.
J. P. Dunn (1965)
Fructose-Induced t-Iypemricaemia - Lancet
K. R.VlO (1967)
Data presented at the Session of the 'Sodet~ di Medicina e Scienze Naturali di Parma
U. BUTTUI't (1973)
GOUT, HYPERURICAEMIA AND CARBOHYDRATE METABOLISM.
Mckechnie Jk (1964)
10.1016/s0021-9258(19)51148-6
The mechanism of the diabetogenic action of uric acid.
M. Griffiths (1950)
10.2337/diab.17.11.709b
Clinical Diabetes Mellitus
J. Malins (1968)
: Fructose - Induced Hyperuricaemia - Lancet 1 , 808 , 1971 . 15 ) HOFFM . ~ N W . W . : The Other Face of Gout - Med
N. ZfSLLNeX (1948)
10.1001/JAMA.1966.03110020065023
Gout, hyperlipidemia, and diabetes interrelationships.
D. Berkowitz (1966)
The other face of gout.
Hoffman Ww (1968)
Studies on the Mechanism of Fructose-induced Hyperudcemia in Man - Metabolism
I H.Fox (1971)
10.2337/diab.16.12.858
Diabetes Prevalence and Serum Uric Acid: Observations among 10,000 Men in a Survey of Ischemic Heart Disease in Israel
J. B. Herman (1967)
10.1016/0026-0495(72)90120-5
Studies on the mechanism of fructose-induced hyperuricemia in man.
I. Fox (1972)
Clinical Diabetes Me1iitus
J. MALtNS (1968)
10.1016/S0140-6736(74)92058-3
Letter: Occupational hazard of halothane.
I. Lund (1974)
10.1016/s0021-9258(19)52780-6
Uric acid diabetes.
M. Griffiths (1948)
10.1016/S0140-6736(71)92208-2
Effects of fructose infusion on lactate and uric acid metabolism.
H. Sahebjami (1971)
10.1007/BF02590711
Diabetes mellitus, serum urate and gout. A study in 314 patients
L. Herzberg (2007)
10.1126/science.161.3847.1253
Liver Adenine Nuldeotides: Fructose-Induced Depletion and Its Effect on Protein Synthesis
Pekka H. M�enp�� (1968)



Semantic Scholar Logo Some data provided by SemanticScholar