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Erstversorgung Bei Thoraxtrauma

U. Klein, R. Laubinger, A. Malich, A. Hapich, W. Gunkel
Published 2006 · Medicine

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ZusammenfassungDas Thoraxtrauma, zumeist im Rahmen eines Polytraumas, ist die hauptsächliche Todesursache bei Menschen unter 45 Jahren. Dabei stellen thorakale Traumen bei Mehrfachverletzen durch zumeist stumpfe Gewalteinwirkung über die letzten 3 Jahrzehnte hinweg mit ziemlich konstant 80% die häufigste relevante Verletzung dar. Isolierte Thoraxtraumen machen dagegen nur 25% aller Verletzungen aus. Mehr als 90% sind stumpfe Thoraxtraumen, 5–10% penetrierende Verletzungen. Die Überlebenschancen sind dabei z. T. unmittelbar bzw. mit einer etwa 25%igen Letalität maßgeblich durch das thorakale Trauma bestimmt. Das Verletzungsmuster beim Thoraxtrauma ist sehr vielgestaltig. Es betrifft den knöchernen Thorax mit Diaphragma, das Lungenparenchym, einschließlich der Atemwege, und das Mediastinum. Dabei sind vielfältige Kombinationen möglich. Anhand dieser Arbeit soll das diagnostisch und therapeutisch streng parallel ablaufende Vorgehen in der Primärphase der Behandlung vor Ort, in der Notaufnahme bis zur Erstversorgung dargestellt werden. Schwerpunkte sind die präklinischen Maßnahmen, das Schockraummanagement, einschließlich der apparativen Diagnostik durch Computertomographie, Sonographie und Endoskopie, sowie das prinzipielle klinisch-anästhesiologische Behandlungskonzept.AbstractThoracic trauma, most often associated with other serious injuries, is the main cause of death in the first 45 years of life. The percentage of chest injuries in multiple trauma, mainly from blunt impact, has remained relatively constant at 80% during the last 30 years. Isolated thoracic injuries comprise only 25% of all trauma cases, 90% of chest injuries are due to blunt impact, while penetrating injuries make up 5–10%. Since 25% of deaths from trauma are attributable to chest injuries, they determine the survival rate in multiple trauma to a significant extent. The pattern of chest injuries is variable, frequently in different combinations comprising rib cage and diaphragm, lung parenchyma, airway and mediastinal organs. This article details the immediate simultaneous diagnostic and therapeutic procedures in the prehospital phase, management in the emergency room, the relative importance of computed tomography, ultrasound examination and endoscopy in the primary diagnostic evaluation and the principles of anaesthetic management of thoracic trauma.
This paper references
10.1007/s00113-003-0620-y
Änderung des Verletzungsmusters Polytraumatisierter in den zurückliegenden 30 Jahren
D. Otte (2003)
10.1007/978-3-642-18701-8_37
Chirurgischer Zugang zum schwierigen Atemweg
C. K. Lackner (2004)
10.1016/S1579-2129(06)60218-8
[Medical and surgical management of noniatrogenic traumatic tracheobronchial injuries].
A. Gómez-Caro Andrés (2005)
10.1097/00005373-199908000-00044
Bronchial blocker placement through the lumen of an in situ tracheal tube.
A. Ho (1999)
10.1016/S0950-3501(96)80009-2
7 Peri-operative concerns in thoracic trauma
J. Hwang (1996)
Perioperative ma- nagement of thoracic trauma
LH Hanowell (1994)
Reactive oxygen species in acute lung injury.
F. Chabot (1998)
Anästhesie bei Tho- raxchirurgie
U Klein (2001)
Besonderheiten der Atemwegssicherung in der Thoraxchirurgie . In : Krier C , Georgi R ( Hrsg ) AirwayManagement
K Wiedemann (2001)
10.1164/AJRCCM.162.6.2003066
Therapeutic hypercapnia reduces pulmonary and systemic injury following in vivo lung reperfusion.
J. Laffey (2000)
Die Be- deutung der Hypothermie beim polytraumatisier- ten Patienten
A Seekamp (1996)
Das Verletzungsmuster beim Polytrauma
Steffen Ruchholtz (1996)
Schockraumdiagnostik beim Polytrauma
Arnold Trupka (1997)
10.1213/01.ANE.0000087799.85495.8A
Risk Factors for Acute Lung Injury After Thoracic Surgery for Lung Cancer
M. Licker (2003)
10.1007/s00113-005-0928-x
Einfluss von Rettungsmittel und Zielklinik auf die Letalität nach Polytrauma
A. Biewener (2005)
10.1007/s001040050322
Epidemiologie des Polytraumas
M. Wick (1997)
10.1007/s004230050119
Mediators in polytrauma – pathophysiological significance and clinical relevance
S. Rose (1998)
10.1016/J.EJCTS.2004.12.023
Postresectional pulmonary oxidative stress in lung cancer patients. The role of one-lung ventilation.
P. Misthos (2005)
10.1016/S0140-6736(95)92595-3
Prevention of atelectasis during general anaesthesia
H. U. Rothen (1995)
Änderung des Veletzungsmusters polytraumatisierter Patienten in den zurückliegenden 30 Jah
D Otte (2003)
[The significance of hypothermia in polytrauma patients].
A. Seekamp (1996)
Hohe FIO2 beim Intensivpati- enten: Pro und Kontra
HU Rothen (2005)
10.1097/00005373-199605000-00013
Mortality and prognostic factors in penetrating injuries of the aorta.
D. Demetriades (1996)
10.1097/00008506-199610000-00013
PERIOPERATIVE NORMOTHERMIA TO REDUCE THE INCIDENCE OF SURGICAL-WOUND INFECTION AND SHORTEN HOSPITALIZATION
Aniel (2000)
Physiologie und klinischer Nut- zen einer Hyperoxie
R Zander (2005)
10.1016/B978-343722510-9.50075-2
Kapitel 73 – Thoraxverletzungen
K. Jauch (2005)
10.1097/01.aco.0000192775.24774.15
Optimal perioperative oxygen administration
B. Kabon (2006)
10.1213/01.ane.0000172112.02902.77
The Pulmonary Immune Effects of Mechanical Ventilation in Patients Undergoing Thoracic Surgery
T. Schilling (2005)
10.1016/S0003-4975(01)03624-4
Alveolar recruitment strategy increases arterial oxygenation during one-lung ventilation.
G. Tusman (2002)
10.1007/s100490170009
Small-volume Resuscitation bei Trauma und Schock
U. Kreimeier (2001)
10.1055/s-2004-826072
Anästhesie in der Thoraxchirurgie - CME-Fragebogen
K. Wiedemann (2004)
10.1097/01.aco.0000192776.32398.5c
Optimizing the intraoperative management of carbon dioxide concentration
O. Akça (2006)
Diagnose des Thoraxtraumas
H Imdahl (1986)
Schock - raumdiagnostik bei Polytrauma . Wert des ThoraxCT
A Trupka (1997)
10.1007/s001130050204
Traumazentrum 2000 Wieviele und welche Traumazentren braucht Europa um das Jahr 2000?
N. Haas (1997)
10.1007/978-3-642-51143-1_16
Beatmungstechniken in der Thoraxchirurgie
K. Wiedemann (1993)
A (2004) Präkli- nisches Management des Polytraumas
M Bernhardt (2004)
10.1097/00005373-197611000-00006
The injury severity score: an update.
S. Baker (1976)
10.1007/s00104-004-0948-z
Die Akutbehandlung der traumatischen Brustmarklähmung
J. Westhoff (2004)
10.1007/s001130050550
Epidemiologie des Schwerverletzten Eine prospektive Erfassung der präklinischen und klinischen Versorgung
M. Bardenheuer (2000)
10.1093/BJA/AEG083
Lung injury after thoracotomy.
S. Baudouin (2003)
10.1055/S-2001-10225
Relevanz der Befunde von Thoraxröntgen und Thorax-CT im routinemäßigen Schockraumeinsatz bei 102 polytraumatisierten Patienten. Eine prospektive Studie
T. Grieser (2001)
10.1097/00000542-200111000-00012
Relation of the Static Compliance Curve and Positive End-expiratory Pressure to Oxygenation during One-lung Ventilation
P. Slinger (2001)
10.1007/s00113-003-0640-7
Wertigkeit der subjektiven Einschätzung der Thoraxverletzungsschwere durch den Notarzt
M. Aufmkolk (2003)
10.1056/NEJM199605093341901
Perioperative normothermia to reduce the incidence of surgical-wound infection and shorten hospitalization. Study of Wound Infection and Temperature Group.
A. Kurz (1996)
Wie viele Trauma- zentren braucht Europa um das Jahr 1997? Unfall- chirurg
NP Haas (1997)
10.1007/s004230050155
Quality of life research in patients with rectal cancer: traditional approaches versus a problem-solving oriented perspective
M. Koller (1998)
[Standardized spiral CT examination in polytrauma patients].
D. Chasáková (1999)
10.1152/jappl.1975.38.5.886
Instability of lung units with low Va/Q ratios during O2 breathing
D. Dantzker (1975)
Avoidance of hypotension
R. Chesnut (1997)
Mechanical ventilatory support and pulmonary parenchymal injury : positive airway pressure or alveolar hyperinflation ?
JG Bray (1993)
10.1097/00005373-199303000-00002
Emergency department thoracotomy in children: rationale for selective application.
A. Sheikh (1993)
Unusually low mortality of penetrating wounds of the chest. Twelve years' experience.
A. K. Mandal (1989)
Pulmonary oxygen toxicity: a review.
J. M. Clark (1971)
10.1097/00005373-198910000-00005
Acute tracheobronchial injury.
A. Flynn (1989)
10.1097/00005373-197403000-00001
The injury severity score: a method for describing patients with multiple injuries and evaluating emergency care.
S. Baker (1974)
Computer - tomographie der Lungenkontusion
H Schild (1986)
Systemic air embolism after lung
AMH Ho (1999)
10.1055/S-2004-813259
Die Rolle der Ganzkörper-Spiral-CT bei der Primärdiagnostik polytraumatisierter Patienten: Vergleich mit konventioneller Radiographie und Abdomensonographie
T. Albrecht (2004)
10.1097/00005373-199407000-00068
Flexible endoscopy for the diagnosis of esophageal trauma.
J. Flowers (1994)
[Computerized tomography in thoracic trauma].
E. Dinkel (1987)
10.1007/s00104-005-1014-1
Gefäßverletzungen im Thorax, Abdomen und Becken
G. Halter (2005)
10.1055/S-2005-918177
Strategien in Diagnostik und Therapie des Thoraxtraumas
C. Müller (2005)
10.1016/S0022-5223(19)35136-0
Unusually low mortality of penetrating wounds of the chest. Twelve years' experience
Mandal Ak (1989)
Perioperative management of thoracic trauma
L. Hanowell (1994)
10.1152/AJPCELL.2001.280.4.C719
Oxidant stress and endothelial cell dysfunction.
H. Lum (2001)
Thoracoabdominal injuries in the elderly: 25 years of experience.
Vinod I Patel (2004)
10.1097/00000542-199802000-00012
Role of Fiberoptic Bronchoscopy in Conjunction with the Use of Double‐lumen Tubes for Thoracic Anesthesia: A Prospective Study
U. Klein (1998)
10.1055/S-2005-870455
[IXth Interdisciplinary CPA Symposium: Optimising the Oxygen Supply (Part I)].
N. Roewer (2005)
10.1097/00005373-200011000-00018
Positioning of a double-lumen endobronchial tube without the aid of any instruments: an implication for emergency management.
J. Bahk (2000)
10.1097/00000539-200212000-00057
Administration of Oxygen Before Tracheal Extubation Worsens Gas Exchange After General Anesthesia in a Pig Model
A. Loeckinger (2002)
10.1007/s00330-001-1225-x
Whole-body computed tomography in polytrauma: techniques and management
U. Linsenmaier (2001)
Beat- mungstechniken in der Thoraxanästhesie
K Wiedemann (1993)
Die Akut- behandlung der traumatischen Brustmarkläh- mung
J Westhoff (2005)
10.1007/S00104-005-1014-1
[Thoracic, abdominal, and pelvic vascular injuries].
G. Halter (2005)
10.1157/13074590
Manejo médico-quirúrgico de las lesiones traqueobronquiales traumáticas no iatrogénicas
A. Andrés (2005)
10.1053/J.JVCA.2004.11.013
Effects of positive end-expiratory pressure on ventilatory and oxygenation parameters during pressure-controlled one-lung ventilation.
N. Şentürk (2005)
10.1055/b-0033-2341
6.9 Besonderheiten der Atemwegssicherung in der Thoraxchirurgie
C. Krier (2001)
Reactive oxygen species in acute lung inju
F Chabot (1998)
10.1007/s100490070045
Epidemiologie des Schwerverletzten
M. Bardenheuer (2000)
10.1152/AJPLUNG.2000.278.6.L1240
Acid aspiration increases sensitivity to increased ambient oxygen concentrations.
P. Knight (2000)
10.1097/01.ACO.0000192778.17151.2C
New concepts of the management of one-lung ventilation.
Mert Senturk (2006)
10.1097/00000539-200212000-00058
The Effect of Increased Fio2 Before Tracheal Extubation on Postoperative Atelectasis
Z. Benoît (2002)
10.1093/BJA/AEH055
Double lumen tube location predicts tube malposition and hypoxaemia during one lung ventilation.
S. Inoue (2004)
10.1007/s00113-002-0515-3
Präklinische Versorgung von Traumapatienten in der Luftrettung
T. Schlechtriemen (2002)
10.1007/BF02066993
Blunt and penetrating chest injuries
N. Mcswain (1992)
Risk factors for acute lung injury after thoracic sur- gery for lung cancer
M Licker (2003)
Schockraummanagement ohne konventionelle Radiographie? : Macht der Computertomograph die Röntgenröhre überflüssig?
T. Wurmb (2006)
Chirurgischer Zugang zum schwierigen Atemweg. In: Dörges V, Paschen HR (Hrsg) Management des schwierigen Atemwegs
CK Lackner (2004)
10.1097/01.aco.0000192778.17151.2c
New concepts of the management of one-lung ventilation
M. Şentürk (2006)
10.1097/01.aco.0000192782.40021.88
Anesthetic considerations in patients with previous thoracic surgery
A. Kozian (2006)
Limited utility of emergency department thoracotomy.
V. Mazzorana (1994)
10.1097/00001503-199902000-00009
Post-pneumonectomy pulmonary edema: is anesthesia to blame?
P. Slinger (1999)
10.1007/s100490050112
Das stumpfe Thoraxtrauma
M. Bardenheuer (1999)
Thoraxver- letzungen
KW Jauch (2005)
10.1007/978-3-642-18701-8_18
Atemwegsmanagement bei Schädel-Hirn-Trauma, Halsverletzungen und beim Einklemmungstrauma
T. Schlechtriemen (2004)
Erstversorgung Polytraumati- sierter
R Scherer (2005)
Schock- raumdiagnostik bei Polytrauma
A Trupka (1997)
10.3171/JNS.2001.95.5.0909
Cerebral air embolism after lung contusion. Case illustration.
I. Sakai (2001)
10.1097/00000542-200401000-00014
Hyperoxic Ventilation Reduces 6-Hour Mortality at the Critical Hemoglobin Concentration
J. Meier (2004)
10.1002/PATH.1491
Role of inflammatory mediators in the pathophysiology of acute respiratory distress syndrome.
M. Bhatia (2004)
Trauma of the chest in children
DE Wesson (1993)
10.1007/s00101-005-0927-x
Maskenbeatmung als Rückzugsstrategie zur endotrachealen Intubation
A. Goedecke (2005)
Alveolar cell death in hyperoxia-induced lung injury
Alessandra Pagano Aurrand-Lions (2003)
10.1007/S00101-004-0732-Y
Prklinisches Management des Polytraumas@@@Preclinical management of multiple trauma
M. Bernhard (2004)
10.1056/NEJM200005043421801
Ventilation with lower tidal volumes as compared with traditional tidal volumes for acute lung injury and the acute respiratory distress syndrome.
R. Brower (2000)
10.1007/s00101-005-0850-1
Der Würzburger Schockraumalgorithmus
T. Wurmb (2005)
10.1007/s001130050144
Schockraumdiagnostik beim Polytrauma Wertigkeit der Thorax CT
A. Trupka (1997)
10.1097/01.aco.0000192783.40021.c1
Lung injury after thoracic surgery and one-lung ventilation
J. Gothard (2006)
10.1007/s001130050036
Das Verletzungsmuster beim Polytrauma Stellenwert der Information über den Unfallhergang bei der klinischen Akutversorgung
S. Ruchholtz (1996)
Blut airway trauma: Clinical presentation and management including a discussion of perioperative bronchoscopy
R. Waldron (1994)
10.1097/00063110-199403000-00002
Early intubation in severely injured patients.
A. Trupka (1994)
10.1055/s-2008-1048982
[Computed tomography of lung contusion. An experimental study].
H. Schild (1986)
10.1097/00003246-198109000-00015
Trauma score
H. Champion (1981)
10.1034/J.1399-3003.2000.15D26.X
The pathogenesis of lung injury following pulmonary resection.
S. Jordan (2000)
10.1007/s004230050161
Major injury induces increased production of interleukin-10 in human granulocyte fractions
M. Köller (1998)
10.1097/00005373-199107000-00068
Improved outcome with hypotensive resuscitation of uncontrolled hemorrhagic shock in a swine model.
T. Kowalenko (1991)
Traumazentrum 2000 . Wie viele Traumazentren braucht Europa um das Jahr 1997 ?
NP Haas (1997)
Effects of positive end-expiratory pressure on ventilatory and oxygenation parameters during pressure-con- trolled one-lung ventilation
NM Senturk (2005)
10.1097/00000542-199902000-00033
Systemic air embolism after lung trauma.
A. Ho (1999)
10.1055/S-2005-870468
[High FIO(2) during mechanical ventilation: pro -- con].
H. U. Rothen (2005)
10.1016/S1053-0770(03)00071-5
Postpneumonectomy pulmonary edema.
J. Alvarez (2003)
10.1007/978-3-642-18701-8_17
Algorithmus — Präklinisches Atemwegsmanagement
V. Dörges (2004)
10.1007/s00701-003-0027-0
Effects of cerebral perfusion pressure and increased fraction of inspired oxygen on brain tissue oxygen, lactate and glucose in patients with severe head injury
M. Reinert (2003)
10.1017/S1049023X00041625
The effect of prehospital transport time on the mortality from traumatic injury.
R. Petri (1995)
10.1097/00000542-199910000-00019
Comparable postoperative pulmonary atelectasis in patients given 30% or 80% oxygen during and 2 hours after colon resection.
O. Akça (1999)
10.1007/s00101-004-0732-y
Präklinisches Management des Polytraumas
M. Bernhard (2004)
10.1016/B978-343722510-9.50019-3
Kapitel 17 – Die Fundamente der Notfalldiagnose
U. Lehmann (2005)
10.1007/s00101-005-0916-0
Schockraummanagement ohne konventionelle Radiographie?
T. Wurmb (2005)
10.1055/S-2005-870471
[Physiology and clinical relevance of hyperoxygenation].
R. Zander (2005)
10.1055/S-2004-825978
[Anesthesia in thoracic surgery].
K. Wiedemann (1993)
10.1055/s-2007-998961
[Ventilation techniques in thoracic surgery].
K. Wiedemann (1993)
10.1007/s00132-005-0843-4
Die präklinische Versorgung des polytraumatisierten Patienten
J. Döhnert (2005)
10.1007/s00113-006-1086-5
Multislice-Spiral-CT zur Diagnostik beim Polytrauma
A. Prokop (2006)
10.1001/jama.1985.03360010093034
Mechanical ventilatory support.
R. D. Cane (1985)
Dou- ble lumen tube location predicts tube malposition and hypoxemia during one-lung ventilation
S Inoue (2004)
10.1097/01.shk.0000131192.02909.4c
HYPEROXIC VENTILATION REDUCES SIX-HOUR MORTALITY AFTER PARTIAL FLUID RESUSCITATION FROM HEMORRHAGIC SHOCK
J. Meier (2004)
10.1159/000422743
Thoraxchirurgische Aspekte beim Polytrauma
M. Kantartzis (1993)



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